کد مطلب:515 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:402

احکام نجاسات
س 266: آیا خون پاك است؟





اگر از حیوانی باشد كه خون جهنده دارد، نجس است.





س 267: آیا خونی كه بر اثر كوبیدن شدید سر به دیوار در عزای امام حسین «علیه السلام» از سر انسان جاری و به سر و صورت شركت كنندگان در مراسم عزاداری پاشیده می شود، پاك است یا خیر؟





خون انسان در هر صورت نجس است.





س 268: آیا اثر كم رنگ خون كه بعد از شستن بر لباس باقی می ماند، نجس است؟





اگر عین خون نباشد و فقط رنگ آن باقی مانده باشد كه با شستن از بین نمی رود، پاك است.





س 269: لكه خونی كه گاهی در تخم مرغ یافت می شود، چه حكمی دارد؟





محكوم به طهارت است، ولی خوردن آن حرام است.





س 270: عرق جنب از حرام و عرق حیوان نجاست خوار چه حكمی دارد؟





عرق شتر نجاست خوار نجس است، ولی عرق حیوانات دیگر نجاست خوار و همچنین عرق جنب از حرام بنا بر اقوی پاك است، لكن احتیاط واجب این است كه با عرق جنب از حرام نماز خوانده نشود.





س 271: آیا قطرات آبی كه از بدن میّت قبل از غسل با آب خالص و بعد از غسل با آب سدر و كافور بر زمین می ریزد، پاك هستند یا خیر؟





تا زمانی كه غسل سوم كامل نشده باشد، بدن میّت محكوم به نجاست است.





س 272: پوستی كه گاهی از لبها، دستها و یا پاها جدا می شود، محكوم به طهارت است یا نجاست؟





پوست نازكی كه خود بخود از دستها، لبها، پاها و سایر قسمت های بدن جدا می شود، محكوم به طهارت است.





س 273: شخصی در جبهه های جنگ در وضعیتی قرار گرفت كه مجبور به كشتن خوك و خوردن آن شد، آیا رطوبت بدن و آب دهان وی محكوم به نجاست است؟





عرق بدن و آب دهان شخصی كه گوشت حرام و نجس خورده، نجس نیست. ولی هر چیزی كه با وجود رطوبت، با گوشت خوك برخورد كرده، محكوم به نجاست است.





س 274: با توجه به این كه در نقاشی و نقشه كشی از قلم مو استفاده می شود و نوع خوب و مرغوب آن غالبا از موی خوك ساخته شده و از كشورهای غیر اسلامی وارد و در دسترس همگان بخصوص مراكز تبلیغی و فرهنگی قرار می گیرد، استفاده از این قلم موها چه حكمی دارد؟





موی خوك نجس است و استفاده از آن در اموری كه مشروط به طهارت است، جایز نیست. ولی استفاده از آن در امری كه مشروط به طهارت نیست، اشكال ندارد و اگر معلوم نباشد كه قلم مو از موی خوك ساخته شده است یا خیر، استفاده از آن حتی در اموری هم كه مشروط به طهارت است، اشكال ندارد.





س 275: آیا خوردن گوشتی كه از كشورهای غیر اسلامی وارد می شود حلال است؟ حكم آن از جهت طهارت و نجاست چیست؟





تا تذكیه شرعی آن احراز نشود خوردن آن حرام است، ولی از نظر طهارت، اگر یقین به عدم تذكیه نباشد پاك است.





س 276: در مورد چرم و اجزای حیوانی كه از بلاد غیر اسلامی تهیه شده، نظر مبارك را مرقوم فرمائید.





اگر احتمال دهید كه حیوان ذبح اسلامی شده، پاك است و اگر یقین دارید كه ذبح اسلامی نشده، محكوم به نجاست است.





س 277: اگر لباس جنب با منی نجس شود، اولا حكم دست زدن به آن با وجود رطوبت چیست؟ ثانیا: آیا جایز است جنب لباسهای خود را برای آب كشیدن به كس دیگری بدهد؟ آیا شخص محتلم باید نجس بودن لباسهایش را به كسی كه می خواهد آنها را بشوید، اطلاع دهد؟





منی نجس است و اگر با رطوبت مسریه با چیزی برخورد نماید، آن را نجس می كند. و آگاه كردن كسی كه لباس را می شوید از نجاست لباس، لازم نیست. ولی صاحب لباس تا یقین به طهارت آن حاصل نكند، نمی تواند آثار طهارت بر آن مترتب سازد.





س 278: اینجانب پس از بول، استبراء می كنم كه همراه آن مایعی خارج می شود كه بوی منی می دهد، آیا نجس است؟ وظیفه من نسبت به نماز چیست؟





اگر به منی بودن آن یقین ندارید و خروج آن همراه با علامتهای شرعی خروج منی نیست، حكم منی ندارد و پاك است.





س 279: آیا فضله پرندگان حرام گوشت؛ مانند كلاغ و زاغ و عقاب و طوطی نجس است؟





فضله پرندگان حرام گوشت نجس نیست.





س 280: در رساله های عملیه آمده است كه مدفوع حیوانات و پرندگان حرام گوشت نجس است آیا مدفوع حیوانات حلال گوشت مانند، گاو، گوسفند و مرغ نجس است یا خیر؟





مدفوع حیوانات حلال گوشت از پرندگان و غیره و همچنین مدفوع پرندگان حرام گوشت پاك است.





س 281: اگر نجاستی در اطراف یا داخل كاسه دستشوئی باشد و آن جا با آب كریا قلیل شسته شود ولی عین نجاست باقی بماند، آیا آن قسمتی كه عین نجاست در آن نیست و آن آب به آنجا رسیده، پاك است یا نجس؟





مكانی كه به آن آب نجس نرسیده باشد، محكوم به طهارت است.





س 282: آیا اگر مهمانی یكی از اثاثیه های میزبانش را نجس كند، مطلع كردن میزبان واجب است؟





اطلاع دادن در غیر از خوردنی و آشامیدنی و ظرفهای غذا، لازم نیست.





س 283: آیا چیز پاكی كه با متنجس برخورد نموده، نجس است یا خیر؟ در صورت نجس بودن، تا چند واسطه نجس است؟





چیزی كه با عین نجس تماس یافته و نجس شده است، اگر باز با چیزی كه پاك است تماس پیدا كند و یكی از آنها تر باشد، آن چیز پاك را نجس می كند، و باز این چیزی كه بر اثر ملاقات با متنجس نجس شده است، اگر با چیز پاكی برخورد نماید، بنابر احتیاط واجب آن را نجس می كند، ولی این متنجس سوم هیچ چیزی را با ملاقات خود نجس نمی كند.





س 284: آیا هنگام استفاده از كفشی كه از پوست حیوان غیر مذكّی ساخته شد، همیشه واجب است كه پاها قبل از وضو شسته شوند؟ عده ای می گویند كه در صورت عرق كردن پا در كفش، شستن آن واجب است، و تجربه شده كه پا در هر كفشی به مقدار كم یا زیاد، عرق می كند. نظر جنابعالی در این باره چیست؟





اگر یقین دارد كه كفش او از پوست حیوانی است كه تذكیه نشده است و احراز شود كه پا در كفش های مذكور عرق كرده، شستن پاها برای نماز واجب است، ولی در صورت شك در عرق كردن پاها یا شك در تذكیه حیوانی كه كفش از پوست آن دوخته شده است، محكوم به طهارت است.





س 285: كودكی كه همیشه خود را نجس می كند، دست تر، آب دهان و باقیمانده غذایش چه حكمی دارد؟ كودكانی كه دست تر خود را بر پاهایشان می گذارند، چه حكمی دارند؟





تا زمانی كه یقین به نجاست آن حاصل نشده، حكم به پاكی می شود.





س 286: من مبتلا به بیماری لثه هستم و طبق دستور پزشك باید همیشه آن را مالش دهم، این كار باعث سیاهی بعضی از قسمت های لثه ام می شود مثل این كه خونی در داخل آن جمع شده باشد. هنگامی كه دستمال كاغذی روی آن می گذارم رنگ دستمال قرمز می شود، لذا اقدام به شستن دهانم با آب كر می كنم، ولی خون منجمد، مدت زمانی باقی می ماند و با شستن از بین نمی رود. بعد از قطع آب كر، آیا آبی كه وارد دهان شده و به آن قسمت ها رسیده و سپس از دهان خارج شده، محكوم به نجاست است یا این كه جزء آب دهان محسوب می شود و محكوم به طهارت است؟





محكوم به طهارت است، هر چند احتیاط اجتناب از آن است.





س 287: سؤال من این است كه آیا غذائی كه خورده ام و با اجزای خون منجمد شده در لثه تماس پیدا كرده، نجس است یا خیر؟ در صورت نجس شدن، آیا فضای دهان بعد از فرو بردن غذا، نجس باقی می ماند؟





غذا در فرض مزبور محكوم به نجاست نیست و فرو بردن آن اشكال ندارد و فضای دهان پاك است.





س 288: مدتی است كه شایع شده لوازم آرایشی را از ناف جنین كه هنگام تولد از او جدا می كنند و یا از جنین مرده می سازند. ما گاهی از این لوازم استفاده كرده و حتی گاهی رژلب خورده می شود، آیا اینها نجس هستند؟





شایعه دلیل شرعی بر نجس بودن لوازم آرایشی نیست، و تا نجاست آنها از راه شرعی احراز نشود، استفاده از آنها اشكال ندارد.





س 289: از هر لباس یا پارچه ای هنگام شستن، پرزهای ریزی می ریزد كه اگر به طشت نگاه كنیم آنها را می بینیم. وقتی كه طشت پر از آب و متصل به آب شیر است، اگر لباس را داخل طشت فرو ببریم آب از اطراف آن سرازیر می شود. به علت وجود این تارها و پرزهای ریز در آبی كه از طشت به بیرون می ریزد، از آن آب احتیاط كرده و همه جا را تطهیر می كنم. و یا وقتی لباسهای نجس بچه ها را بیرون می آورم، همه جاهائی را كه لباسها را در آنجا در آورده ام حتی اگر خشك هم باشد آب می كشم زیرا فكر می كنم تارها و پرزهای ریز در آنجا افتاده اند. آیا این احتیاط لازم است؟





لباسی كه برای آب كشیدن در ظرفی گذاشته می شود و آب لوله كشی روی آن ریخته شده و سراسر آن را فرا می گیرد، لباس و ظرف و آب و پرزهائی كه از لباس جدا شده و بر روی آب دیده می شود و همراه آب به بیرون می ریزد، همگی پاك هستند. پرزها یا غباری هم كه از لباس نجس جدا می شود پاك هستند، مگر این كه یقین حاصل شود كه از قسمت نجس جدا شده اند، و به مجرد شك در اصل جدا شدن آن از لباس نجس یا نجس بودن محل آن، احتیاط لازم نیست.





س 290: مقدار رطوبتی كه باعث سرایت از چیزی به چیز دیگر می شود، چقدر است؟





ملاك رطوبت مسریه این است كه به مقداری باشد كه رطوبت هنگام برخورد از جسم مرطوب به جسم دیگر سرایت كند.





س 291: لباسهائی كه به خشكشوئی ها داده می شود از نظر طهارت چه حكمی دارد؟ لازم به تذكّر است كه اقلیتهای دینی (یهود ونصاری و...) هم لباسهای خود را برای شستشو و اتو كردن به این خشكشوئی ها می دهند و می دانیم كه صاحبان این مكانها برای شستن لباسها از مواد شیمیائی استفاده می كنند.





اگر لباسهائی كه به خشكشوئی ها داده می شود از قبل نجس نباشند، محكوم به طهارت هستند، و تماس آن با لباسهای پیروان اقلیتهای دینی (اهل كتاب) باعث نجاست نمی شود.





س 292: آیا لباسهائی كه با لباسشوئی تمام اتوماتیك شسته می شود، پاك می گردد یا خیر؟ نحوه كار این لباسشوئی ها به این صورت است كه در مرحله اول كه لباس با آب مخلوط با پودر لباسشوئی شسته می شود، مقداری از آب و كف پودر بر شیشه درب لباسشوئی و نوار پلاستیكی اطراف آن پاشیده می شود، و در مرتبه دوم آب غساله شستشو كشیده شده ولی كف پودر، درب و نوار پلاستیكی اطراف آن را به طور كامل می پوشاند. در مراحل بعدی ماشین لباسشوئی لباسها را در سه نوبت با آب قلیل می شوید و از آن پس آب غساله بیرون كشیده می شود، امیدواریم توضیح بفرمائید، لباسهائی كه به این ترتیب شسته شده اند، پاك هستند یا خیر؟





اگر بعد از زوال عین نجاست، آب متصل به لوله در داخل ماشین لباسشوئی به لباسها و همه قسمت های داخل ماشین برسد و از آن جدا و خارج شود، محكوم به طهارت است.





س 293: اگر آب بر زمین یا در حوض یا حمامی كه لباس در آن شسته می شود، ریخته شود و قطراتی از آن آب به لباس ترشح كند، آیا لباس نجس می شود یا خیر؟





وقتی كه آب بر مكان یا زمین پاكی بریزد، ترشح ناشی از آن هم پاك است و اگر شك داشته باشیم كه آن مكان پاك است یا نجس، باز هم ترشح آن، پاك است.





س 294: آبی كه از ماشین های حمل زباله شهری در خیابان می ریزد و گاهی بر اثر شدت باد به لباس مردم پاشیده می شود، محكوم به طهارت است یا نجاست؟





آب مزبور محكوم به طهارت است، مگر این كه فردی یقین پیدا كند كه آن آب بر اثر برخورد با نجس، نجس شده است.





س 295: آیا آبهائی كه در چاله های موجود در خیابان ها جمع می شود، پاك است یا نجس؟





این آبها محكوم به طهارت هستند.





س 296: رفت و آمدهای خانوادگی با اشخاصی كه به طهارت و نجاست در خوردن و آشامیدن و مانند آن اهمیت نمی دهند، چه حكمی دارد؟





به طور كلّی در مورد طهارت و نجاست، حكم دین اسلام این است كه هر چیزی كه یقین به نجاست آن نباشد، از نظر شرعی محكوم به طهارت است.





س 297: استفراغ افراد زیر از جهت پاك یا نجس بودن، چه حكمی دارد؟

الف: طفل شیرخوار

ب: طفلی كه هم شیر می خورد و هم غذا





انسان بالغ

در همه موارد پاك است.





س 298: ملاقی شبهه محصوره چه حكمی دارد؟





اگر با بعضی از اطراف تماس پیدا كند، حكم متنجس را ندارد.





س 299: شخصی كه دین او مشخص نیست و از كشور دیگری برای كار وارد كشور اسلامی شده و مغازه اغذیه فروشی دایر كرده و كار او فروش مواد خوراكی است، هنگام فروش، ماده غذائی با بدن او كه رطوبت مسریه دارد تماس پیدا می كند، آیا باید از او درباره دینش سؤال كرد یا این كه اصل پاك بودن اشیاء جاری می شود؟





سؤال از دین او واجب نیست و اصلِ طهارتِ اشیاء نسبت به وی و چیزی كه با وجود رطوبت با بدن او در تماس است، جاری می شود.





س 300: اگر یكی از اعضای خانواده یا شخصی كه به منزل انسان رفت و آمد دارد به طهارت و نجاست اهمیت ندهد و باعث نجس شدن گسترده خانه و اثاثیه آن شود بطوری كه شستن و آب كشیدن آنها ممكن نباشد، تكلیف اهل منزل دراین باره چیست؟ و با این فرض چگونه ممكن است كه انسان پاك بماند، بخصوص در نماز كه پاكی شرط صحت آن است؟ حكم شرعی در این مورد چیست؟





تطهیر تمام خانه لازم نیست و برای صحت نماز، پاك بودن لباس نمازگزار و محل گذاشتن پیشانی كافی است. نجاست خانه و اثاثیه آن موجب اثبات تكلیف بیشتری بر انسان غیر از لزوم رعایت طهارت در نماز و خوردن و آشامیدن، نمی شود.